tisdag 16 december 2008

STOREBROR ser dig

Läste just ändringarna som Regeringen kommer att införa till det nya året. Som vanligt ser det mörkt ut, och blir inte ens förvånad längre bara uppgiven. När pensionärerna betalar mer skatt än folk under 65 år (de har ju liksom inte jobbat hela sina liv!) och om du får cancer får du bara vara sjukskriven i några veckor... ja med sådana beslut kan regeringen hitta på vad som helst.

Till trots folkets massprotester väljer regeringen att inte lyssna på oss. När gör dom förresten det, om du inte heter Von eller Af i mellannamn?
1 januari 2009 kommer FRA lagen att utökas, så den även infattar kabeltrafik dvs avlyssning av kommunikation över internet och telefon. Tills då har "endast" avlyssning av radiotrafik varit möjlig.

Avlyssningen kommer "bara" att ske när trafiken går utanför rikets gränser. Det vill säga infatta den mesta av trafiken, då internet är minst sagt globalt.

Avlyssningen sker efter "sökbegrepp". Nu när jag skriver bomba staten, skjut en snut och kill Bush. Är det sökbegrepp nog för att jag ska hamna på svarta listan?

Det är enskilda personer av "synnerlig vikt" som kan avlyssnas. Regeringen/militären/FRA nämnden kommer att få tillstånd av ett kontrollorgan, en "domstolsliknande" nämnd, som avgör vilka enskilda personer de får avlyssna. Det är ett system som lätt kan bli korrupt, då folk upsatta på höga positioner har en förmåga att hålla varandra om ryggen och gärna se mellan fingrarna.

Senast i höst ska regeringen ha tagit fram ett förslag (obs förslag inte beslut!) där man får veta hur enskilda personer ska skyddas. Detta kan alltså gå lite hur som helst och bli inte förvånad om Säpo en dag knackar på din dörr, för just nu är vi bara testpersoner för en väldigt ogenomtänkt lag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är helt sjukt. Yttrandefriheten är ju en grundlag, grundlag! Jag känner mig helt trött i kroppen när jag läser såna här saker.

eva sa...

Det ena handlar om mormor och det andra om mig själv, men det är lite för privat för att skriva om här. Jag hoppas att det ska lösa sig, men om det blir verklighet så ska du få veta vad är.
Du kanske kan ana om jag säger att det var dig jag isf tänkte ringa för lite stöd.
Kram