torsdag 29 januari 2009

Sicko

Sjuk =

Efter att ha last Idas inlagg, som ar lite mera palast an mig ... far jag andra mitt nagot.

Jag e sjuk och har feber, men det ar inte denguefeber eftersom jag sitter har o skriver. Dessutom har jag inte varit i djungeln.

Har i Bolivia ar det namligen denguefeber epedemi just nu, 6000 fall ar registrerade (4 dodsfall) och 7 av 9 regioner ar drabbade. Varst ar det i varma och fuktiga orienten: Santa Cruz (Ostra Bolivia).
Vi som befinner oss i storstaden behover dock inte vara oroliga. Denguefeber smittar genom en mygga som finns i djungeln och smittar inte emellan manniskor.

Det politiska laget ar ... att efter valet i sondags sa anklagar vissa i oppositionen Evo Morales for att ha ingatt en slags "pakt" med Ja sagarna for att fa igenom den Nya konstitutionen. Hur det nu ska vara mojligt att gora med dryga 2 miljoner manniskor? verkar ingen veta.

Ecuador har nu stallt sig till skaran Colombia och Peru att inga bilaterala frihandelsavtal med EU. I forra veckan borjades forhandlingarna i Bryssel, utan Bolivia.
Evo Morales ska samla ledarna inom CAN- Den Andinska gemenskapen(Bolivia, Colombia, Peru, Ecuador) till mote 12 februari, dar han hanvisar till en bestammelse de gjort 2007 att CAN ska forhandla i block (inte enskilda som de gor nu) gallande frihandelsavtal, samarbete och politik med EU.
Som det ar nu hamnar Bolivia allt langre bort varje gang det ar nya forhandlingar med EU p g a "sin ideologi och politik" att inte vilja inga frihandelsavtal med dom.

12/12/08 skrev jag mer om detta
och 21/01/09

Inga kommentarer: